Συμμετέχουμε στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού 2025- 2026 (European Code Week)

images 1

Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού: Προώθηση των Δεξιοτήτων του Μέλλοντος

Προβολή της Δράσης και Συμμετοχή

Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού (European Code Week) αποτελεί μια δράση μείζονος σημασίας, η οποία έχει ως πρωταρχικό σκοπό την προώθηση της δημιουργικότητας, της επίλυσης προβλημάτων και της συνεργασίας μέσω του προγραμματισμού και συναφών δραστηριοτήτων στον τομέα της τεχνολογίας.

Στόχοι και Όραμα της Πρωτοβουλίας

Η πρωτοβουλία αυτή αποσκοπεί στο να αναδείξει τη σημασία του προγραμματισμού στην ψηφιακή εποχή. Βασικός της στόχος είναι η παρουσίαση σε όλες τις ηλικιακές ομάδες – νέους, ενήλικες και άτομα μεγαλύτερης ηλικίας – του τρόπου με τον οποίο η συγγραφή κώδικα μπορεί να μετατρέψει ιδέες σε εφαρμόσιμες λύσεις.

Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού έχει την αποστολή να απομυθοποιήσει τις σχετικές τεχνολογικές δεξιότητες, καθιστώντας τες πιο προσβάσιμες και κατανοητές για το ευρύ κοινό. Επιπλέον, λειτουργεί ως καταλύτης για τη σύνδεση ενδιαφερόμενων ατόμων, δημιουργώντας ένα δίκτυο που συμβάλλει στην αμοιβαία αύξηση των γνώσεων και στην ενίσχυση της ψηφιακής παιδείας σε όλη την Ευρώπη.

Ευρωπαϊκό πρόγραμμα eTwinning 2025 – 2026

Gemini Generated Image 7s7oax7s7oax7s7o

European Palette: Discovering Great Artists

Το σχολείο μας συμμετέχει και φέτος στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα eTwinning.

Το eTwinning αποτελεί μια διαδικτυακή κοινότητα για σχολεία, προσφέροντας μια ασφαλή πλατφόρμα για εκπαιδευτικούς από διάφορες χώρες της Ευρώπης. Μέσα από τη συνεργασία, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν σημαντικές ικανότητες, όπως η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η επικοινωνία και η ομαδικότητα, συμμετέχοντας σε καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα.

Η συμμετοχή μας στο eTwinning επιτρέπει στους μαθητές μας να έρθουν σε επαφή με συνομηλίκους τους από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, να ανταλλάξουν γνώσεις και πολιτισμικές εμπειρίες και να καλλιεργήσουν την ευρωπαϊκή τους ταυτότητα. Επιπλέον, συμβάλλει στην ενίσχυση της χρήσης των ψηφιακών μέσων και στην ανάπτυξη διαπολιτισμικών δεξιοτήτων, οι οποίες είναι απαραίτητες για τον σύγχρονο κόσμο.

“European Palette: Discovering Great Artists” is a journey into the magical world of European art. Through this program, we will explore the lives and works of leading painters and artists from different European countries. Our goal is to discover not only their paintings but also the stories behind each creation, the secrets of their techniques, and the way they influenced art.

We are looking for partners from schools in Greece, Europe, as well as from Greek-speaking schools.

(“Ευρωπαϊκή Παλέτα: Ανακαλύπτοντας Μεγάλους Καλλιτέχνες” είναι ένα ταξίδι στον μαγικό κόσμο της ευρωπαϊκής τέχνης. Μέσα από αυτό το πρόγραμμα, θα εξερευνήσουμε τις ζωές και τα έργα κορυφαίων ζωγράφων και καλλιτεχνών από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Στόχος μας είναι να ανακαλύψουμε όχι μόνο τους πίνακές τους, αλλά και τις ιστορίες πίσω από κάθε δημιουργία, τα μυστικά των τεχνικών τους, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο επηρέασαν την τέχνη.

Αναζητούμε συνεργάτες από σχολεία στην Ελλάδα, την Ευρώπη, καθώς και από σχολεία στα οποία διδάσκεται η ελληνική γλώσσα.)

Τελετή Αποφοίτησης Μαθητών Στ’ Τάξης Σχολικού Έτους 2024-2025

Με ιδιαίτερη συγκίνηση και περηφάνια, πραγματοποιήθηκε σήμερα, 12 Ιουνίου 2025, η τελετή αποφοίτησης των μαθητών της Στ’ Τάξης του σχολείου μας για το σχολικό έτος 2024-2025. Η αυλή του σχολείου μας πλημμύρισε με χαμόγελα και συγκίνηση, καθώς μαθητές, γονείς και τα μέλη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων τίμησαν με την παρουσία τους αυτή την ξεχωριστή στιγμή.

Κατά τη διάρκεια της τελετής, απονεμήθηκαν βραβεία συμμετοχής στους μαθητές για την ενεργό παρουσία τους σε ποικίλα σχολικά προγράμματα, αναγνωρίζοντας έτσι τον ζήλο και την αφοσίωσή τους. Παράλληλα, δόθηκαν σε όλους τους αποφοίτους αναμνηστικά δώρα, τα οποία θα τους θυμίζουν αυτή την όμορφη περίοδο της ζωής τους.

Η πέμπτη τάξη, με μια συγκινητική χειρονομία, αποχαιρέτησε τους μεγαλύτερους συμμαθητές της με ένα όμορφο τραγούδι, γεμίζοντας την ατμόσφαιρα με νοσταλγία και ελπίδα. Ακολούθησε ο αποχαιρετιστήριος λόγος των μαθητών της Στ’ Τάξης, ένας λόγος γεμάτος αναμνήσεις, ευχαριστίες και όνειρα για το μέλλον, που άγγιξε τις καρδιές όλων των παρευρισκομένων.

Αγαπητοί μας απόφοιτοι μαθητές,

Σήμερα κλείνει ένα σημαντικό κεφάλαιο στη ζωή σας, αυτό του Δημοτικού Σχολείου. Ένα κεφάλαιο γεμάτο γνώσεις, παιχνίδια, φιλίες, χαρές, αλλά και μικρές δυσκολίες που σας έκαναν πιο δυνατούς. Σας ευχόμαστε ολόψυχα καλή σταδιοδρομία στο Γυμνάσιο και σε κάθε επόμενο βήμα της ζωής σας. Είμαστε βέβαιοι ότι θα συνεχίσετε να διαπρέπετε, να θέτετε στόχους και να τους κατακτάτε με την ίδια θέρμη και αποφασιστικότητα.

Να θυμάστε πάντα τις αξίες που μάθατε στο σχολείο μας: τη σημασία της συνεργασίας, του σεβασμού, της προσπάθειας και της αλληλεγγύης. Να παραμένετε περίεργοι, να μην σταματάτε ποτέ να μαθαίνετε και να εξερευνάτε. Να κυνηγάτε τα όνειρά σας με πάθος, να πιστεύετε στις δυνατότητές σας και να αντιμετωπίζετε κάθε πρόκληση με θάρρος.

Καλή τύχη στη ζωή σας, γεμάτη υγεία, επιτυχίες και ευτυχία! Οι πόρτες του σχολείου μας θα είναι πάντα ανοιχτές για εσάς.

Με αγάπη και τις θερμότερες ευχές μας,

Η Διεύθυνση και ο Σύλλογος Διδασκόντων του Σχολείου

Συμμετοχή στο 3ο Παιδαγωγικό Συνέδριο Κιλκίς

Screenshot 1 1

Το σχολείο μας συμμετείχε ενεργά στο 3ο Παιδαγωγικό Συνέδριο Κιλκίς, με θέμα «Δημιουργικότητα & Φαντασία στην τάξη», το οποίο πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 24 Μαΐου 2025. Το συνέδριο διοργανώθηκε από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς, τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Π/θμιας Κιλκίς και τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Π/θμιας Παιονίας, με στόχο την ανάδειξη και ανταλλαγή καινοτόμων διδακτικών προτάσεων και εκπαιδευτικών πρακτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Εκπαιδευτικοί του σχολείου μας εκπροσώπησαν με επιτυχία το εκπαιδευτικό μας έργο, παρουσιάζοντας τρεις αξιόλογες εισηγήσεις. Είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί ότι μεγάλο μέρος των παρουσιαζόμενων εργασιών βασίστηκε σε διδακτικές εφαρμογές και παιδαγωγικές δράσεις που υλοποιήθηκαν με τους μαθητές του σχολείου μας κατά το τρέχον σχολικό έτος. Αυτό αναδεικνύει την προσήλωσή μας στην πράξη και την άμεση εφαρμογή καινοτόμων ιδεών στο μαθησιακό περιβάλλον.

Οι τίτλοι των εργασιών που παρουσιάστηκαν είναι οι εξής:

  • Εισηγήτρια: Σιαμήτρα Σταματία: «Τέχνη, Τεχνολογία και Τεχνητή Νοημοσύνη στη σχολική τάξη: Προσεγγίσεις μέσω λογοτεχνίας»: Η εισήγηση αυτή ανέδειξε πώς η σύζευξη της τέχνης, της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να εμπλουτίσει τη διδακτική διαδικασία, προσφέροντας στους μαθητές μας νέους τρόπους έκφρασης και κατανόησης. Οι προσεγγίσεις αυτές εφαρμόστηκαν ενεργά στις τάξεις μας, ενθαρρύνοντας τη δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη.
  • Εισηγητής: Παβέλης Παναγιώτης: «Οπτικοακουστικός Γραμματισμός στη Σύγχρονη Εκπαίδευση: Η Δημιουργία Ταινίας Μικρού Μήκους»: Μέσα από αυτή την εργασία, παρουσιάστηκε η πρακτική εφαρμογή του οπτικοακουστικού γραμματισμού, με αποκορύφωμα τη δημιουργία ταινίας μικρού μήκους από τους μαθητές μας. Αυτή η δράση όχι μόνο ενίσχυσε τις τεχνικές τους δεξιότητες, αλλά και την ομαδικότητα, την αφήγηση και τη δημιουργικότητά τους.
  • Εισηγητής: Πετκόπουλος Κωνσταντίνος: «Ο ρόλος της Διοίκησης του Σχολείου στη σχέση των γονέων με την εκπαίδευση»: Η τρίτη εισήγηση ανέλυσε την κρίσιμη σημασία της διοίκησης του σχολείου στη διαμόρφωση εποικοδομητικών σχέσεων με τους γονείς. Οι προτάσεις και οι πρακτικές που παρουσιάστηκαν αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της φιλοσοφίας του σχολείου μας για τη δημιουργία μιας ισχυρής σχολικής κοινότητας.

Η συμμετοχή μας στο συνέδριο αποτελεί απόδειξη του υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικού έργου που επιτελείται στο σχολείο μας και της δέσμευσής μας στην συνεχή επιμόρφωση και καινοτομία. Συγχαίρουμε θερμά τους εκπαιδευτικούς μας για την εξαιρετική τους παρουσία και τις εισηγήσεις τους, οι οποίες αντικατοπτρίζουν το πάθος τους για μάθηση και διδασκαλία.

1111 3
Οι εκπαιδευτικοί που εκπροσώπησαν το σχολείο με τον Δρ. Μαρκάδα Σωτήρη, Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς

Συμμετοχή στη διεξαγωγή των Εξετάσεων PISA 2025

Στις 22 Μαΐου 2025, το σχολείο μας συμμετείχε με απόλυτη επιτυχία στην πιλοτική φάση των εξετάσεων του Διεθνούς Προγράμματος PISA (Programme for International Student Assessment) για το έτος 2025.

Screenshot 1

Ανακοίνωση για την επιτυχή ολοκλήρωση της διεξαγωγής της πιλοτικής φάσης των εξετάσεων PISA για το έτος 2025, που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή 6 επιλεγμένων Δημοτικών Σχολείων της περιοχής μας:

Ανακοίνωση: Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πέλλας 

Σχετικά με το Πρόγραμμα PISA: Το Διεθνές Πρόγραμμα PISA είναι μία εκπαιδευτική έρευνα που διεξάγεται κάθε τρία χρόνια από το 2000 και υλοποιείται από διεθνή ερευνητικά ιδρύματα (PISA Consortium), υπό την οργάνωση της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του ΟΟΣΑ (Οργανισμός για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη) και σε συνεργασία με τις συμμετέχουσες χώρες.

Κύριος στόχος του Προγράμματος PISA είναι η αξιολόγηση του εύρους των γνώσεων και των δεξιοτήτων των μαθητών που βρίσκονται στο τέλος της Υποχρεωτικής τους Εκπαίδευσης. Αυτές οι δεξιότητες είναι καθοριστικές για την ουσιαστική και ισότιμη συμμετοχή τους στις σύγχρονες κοινωνίες.

Φωτογραφία και Τοπική Ιστορία: Ένα Διαθεματικό Πρόγραμμα eTwinning για την Ανάδειξη της Πολιτισμικής Κληρονομιάς

πιστοποιητικό σχολειο

Το ευρωπαϊκό  έργο eTwinning (Συνεργάτες: Ελλάδα, Αλβανία, Κύπρος) με τίτλο «Ο τόπος μας μέσα από φωτογραφίες…» αποτέλεσε μια καινοτόμο παιδαγωγική πρωτοβουλία, εστιάζοντας στη διασύνδεση της φωτογραφικής τέχνης με τη διερεύνηση της τοπικής ιστορίας και πολιτισμικής κληρονομιάς. Βασιζόμενο στην αναγνώριση της φωτογραφίας ως ενός ισχυρού μέσου τεκμηρίωσης και κατανόησης του περιβάλλοντος, το πρόγραμμα επιδίωξε να ενθαρρύνει τους μαθητές να αναπτύξουν μια πολυδιάστατη αντίληψη του τόπου τους, συνδυάζοντας την οπτική καταγραφή με την ιστορική και πολιτισμική ανάλυση.

Θεμελιώδης αρχή του έργου υπήρξε η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης, ενσωματώνοντας στοιχεία από ποικίλα γνωστικά αντικείμενα όπως η Μελέτη Περιβάλλοντος, η Γεωγραφία, η Ιστορία, τα Θρησκευτικά, τα Εικαστικά, η Μουσική, η Γλώσσα και η Πληροφορική. Η επιλογή αυτή επέτρεψε την ολιστική εξέταση του θέματος, αναδεικνύοντας τις πολλαπλές διαστάσεις της σχέσης μεταξύ του ανθρώπου και του τόπου. Παράλληλα, η υιοθέτηση της συνεργατικής μάθησης ως παιδαγωγικής μεθόδου προώθησε την ενεργό συμμετοχή των μαθητών, την αλληλεπίδραση και την ανταλλαγή απόψεων, ενισχύοντας την κριτική τους σκέψη και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων.Οι στόχοι του προγράμματος ήταν πολυεπίπεδοι και στοχευμένοι στην ανάπτυξη ενός ευρέος φάσματος ικανοτήτων και δεξιοτήτων στους μαθητές.

Συγκεκριμένα, επιδιώχθηκε:

  • Η εμβάθυνση στη γνώση του ιστορικού, θρησκευτικού και πολιτισμικού πλαισίου του τόπου: Μέσω της φωτογραφικής καταγραφής και της συνακόλουθης έρευνας, οι μαθητές καλλιέργησαν μια βαθύτερη κατανόηση της εξέλιξης του τόπου τους, των μνημείων, των προσώπων, των γεγονότων, των ηθών και των εθίμων.
  • Η καλλιέργεια της εκτίμησης για τη συνεισφορά του πολιτισμού στην κοινωνική εξέλιξη: Η σύγκριση φωτογραφιών από διαφορετικές χρονικές περιόδους και πολιτισμικά περιβάλλοντα οδήγησε τους μαθητές στην αναγνώριση της διαχρονικής αξίας της πολιτισμικής κληρονομιάς.
  • Η ανάπτυξη της ικανότητας διατύπωσης ερωτημάτων και υποθέσεων: Η συλλογή και η επεξεργασία φωτογραφικού υλικού αποτέλεσαν αφετηρία για την αναζήτηση πληροφοριών και τη σύνδεση του παρελθόντος με το παρόν.
  • Η ευαισθητοποίηση απέναντι στο φυσικό περιβάλλον: Η φωτογραφική αποτύπωση της φύσης του τόπου ενίσχυσε την περιβαλλοντική συνείδηση και την ανάγκη για σεβασμό και προστασία του φυσικού πλούτου.
  • Η αναγνώριση της φωτογραφίας ως μέσου τεκμηρίωσης: Οι μαθητές κατανόησαν την ικανότητα της φωτογραφίας να καταγράφει την ιστορία, τον πολιτισμό και τις μεταβολές ενός τόπου.
  • Η ανάπτυξη της ικανότητας ανάλυσης της φωτογραφικής γλώσσας: Η εξέταση των τεχνικών στοιχείων της φωτογραφίας (φωτισμός, σύνθεση, προοπτική) ανέδειξε τον τρόπο με τον οποίο αυτά επηρεάζουν την ερμηνεία της εικόνας.
  • Η ανάπτυξη της ικανότητας σύγκρισης διαφορετικών φωτογραφικών προσεγγίσεων: Η αντιπαραβολή φωτογραφιών του ίδιου θέματος από διαφορετικές οπτικές γωνίες και εποχές επέτρεψε την κατανόηση της υποκειμενικότητας της φωτογραφικής απεικόνισης.
  • Η σύνδεση της φωτογραφίας με άλλες μορφές τέχνης και επιστήμες: Η διερεύνηση των διασυνδέσεων της φωτογραφίας με τη ζωγραφική, τη λογοτεχνία, την ιστορία, τη γεωγραφία και την ανθρωπολογία διεύρυνε την αντίληψη των μαθητών για τον ρόλο της εικόνας στην κοινωνία και την επιστήμη.

Η μαθησιακή διαδικασία επεκτάθηκε πέρα από τα συμβατικά όρια της σχολικής αίθουσας, καθώς οι μαθητές ήρθαν σε άμεση επαφή με το φυσικό, κοινωνικό, πολιτισμικό και ανθρωπογενές περιβάλλον του τόπου τους και των εταίρων χωρών. Η ταξινόμηση και η κατηγοριοποίηση των φωτογραφιών, η σύγκριση των διαφορετικών τόπων και η αναγνώριση ομοιοτήτων και διαφορών συνέβαλαν στην ανάπτυξη της συγκριτικής τους ικανότητας και στην κατανόηση της ανθρώπινης δραστηριότητας στο περιβάλλον.

Η ενσωμάτωση των ψηφιακών τεχνολογιών (υπολογιστές, ταμπλέτες, φωτογραφικές μηχανές, έξυπνα κινητά τηλέφωνα) κατέστησε τις δραστηριότητες πιο ελκυστικές και αποτελεσματικές, ενισχύοντας τον ψηφιακό εγγραμματισμό των μαθητών. Η αξιοποίηση των φωτογραφιών για τη δημιουργία πολυτροπικών υλικών (κείμενα, κολλάζ, αφίσες, βίντεο) προώθησε την δημιουργικότητα και την ικανότητα έκφρασης των μαθητών.

Τα αποτελέσματα του προγράμματος «Ο τόπος μας μέσα από φωτογραφίες…» υπερέβησαν τους στενά εκπαιδευτικούς στόχους. Η δημιουργία διαπολιτισμικών φιλικών δεσμών, η σημαντική βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων και η άμεση γνωριμία με τους τόπους και τους πολιτισμούς των εταίρων μαθητών κατέδειξαν την προστιθέμενη αξία των συνεργατικών προγραμμάτων eTwinning στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών. Το έργο αυτό ανέδειξε τη φωτογραφία ως ένα δυναμικό εργαλείο για τη μάθηση, την κατανόηση και την ανάδειξη της τοπικής ιστορίας και πολιτισμικής κληρονομιάς, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενεργών, κριτικά σκεπτόμενων και ευαισθητοποιημένων πολιτών.

Blue Gold Elegant Certificate of Participation ΠΑΒΕΛΗΣ
3
10 1
11 1

«Περιδιαβαίνω την πόλη,  μαθαίνω την ιστορία της» : Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του Δήμου Πέλλας

Ο Δήμος Πέλλας, με γνώμονα την ανάδειξη της πλούσιας πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής, υλοποίησε ένα πρωτοποριακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που απευθυνόταν στις σχολικές μονάδες όλων των βαθμίδων του δήμου. Με τη δράση, με τίτλο «Περιδιαβαίνω την πόλη,  μαθαίνω την ιστορία της», προσκάλεσε τους μαθητές σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στον χρόνο, συνδυάζοντας την άμεση επαφή με ιστορικά μνημεία και την επίσκεψη στο Στρατιωτικό Μουσείο Γιαννιτσών.

Μέσα από μια προσεκτικά σχεδιασμένη περιπατητική διαδρομή που περιλάμβανε επτά σημαντικούς σταθμούς, οι μαθητές της Στ΄ τάξης του σχολείου, στις 07/05/2025, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν εμβληματικά σημεία της πόλης των Γιαννιτσών και να κατανοήσουν την ιστορική της εξέλιξη από τον 14ο έως τον 20ό αιώνα. Η περιήγηση ξεκίνησε από το επιβλητικό Μαυσωλείο του Γαζή Εβρενός και κορυφώθηκε με την επίσκεψη στο Στρατιωτικό Μουσείο Γιαννιτσών, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη εικόνα της ιστορικής διαδρομής της πόλης.

Ένα Πρόγραμμα Συνδεδεμένο με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών:

Η δράση  «Περιδιαβαίνω την πόλη,  μαθαίνω την ιστορία της», εντασσόταν αρμονικά στο γνωστικό αντικείμενο της Ιστορίας, εστιάζοντας στην τοπική ιστορία των Γιαννιτσών. Παράλληλα, πρόσφερε πλούσιες ευκαιρίες για διαθεματικές συνδέσεις με τη Γεωγραφία (μελέτη του αστικού χώρου), την Αρχιτεκτονική (παρατήρηση και ανάλυση των μνημείων) και την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή (κατανόηση της ιστορικής εξέλιξης και των κοινωνικών μεταβάσεων).

Θεωρητικό Υπόβαθρο

Μάθηση μέσω Εμπειρίας και Ανακάλυψης: Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα βασίστηκε στις σύγχρονες παιδαγωγικές αρχές της μάθησης μέσω της εμπειρίας και της ανακάλυψης. Η άμεση επαφή των μαθητών με τα ιστορικά μνημεία ενεργοποίησε τις αισθήσεις τους μέσω της παρατήρησης και της βιωματικής σχέσης με τον χώρο. Η διαλογική διερεύνηση των σταθμών της περιήγησης ενθάρρυνε την κριτική σκέψη και την ενεργό συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία.

Παιδαγωγικοί Στόχοι:

Γνωριμία με την Τοπική Ιστορία και Καλλιέργεια Ιστορικής Συνείδησης

Μέσα από αυτό το πρόγραμμα, επιδιώχθηκε οι μαθητές:

  • Να συνδεθούν ουσιαστικά με την ιστορία των Γιαννιτσών μέσα από την επίσκεψη σε αυθεντικούς ιστορικούς τόπους.
  • Να περιγράψουν την ιστορία των βασικών μνημείων και να τα εντάξουν στο ευρύτερο ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο.
  • Να αφηγηθούν την εξέλιξη και τις σημαντικές μεταβάσεις της πόλης από τον 14ο έως τον 20ό αιώνα.
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες συμμετοχικής και ανακαλυπτικής μάθησης.
  • Να καλλιεργήσουν την ιστορική τους συνείδηση και την αίσθηση της τοπικής ταυτότητας.

Προσδοκώμενα Παιδαγωγικά Αποτελέσματα και Αναστοχασμός: Το πρόγραμμα «Περιδιαβαίνω την πόλη,  μαθαίνω την ιστορία της», αναμενόταν να προσφέρει στους μαθητές μια ολοκληρωμένη και ζωντανή εικόνα της ιστορικής πορείας της πόλης των Γιαννιτσών. Η δυνατότητα να βιώσουν την ιστορία «επί τόπου» και όχι μόνο μέσα από τις σελίδες των σχολικών βιβλίων αναμενόταν να ενισχύσει την κατανόηση και να δημιουργήσει έναν ισχυρότερο δεσμό με την τοπική τους κληρονομιά. Η ενεργός συμμετοχή και η βιωματική προσέγγιση θα συνέβαλαν στην αποτελεσματικότερη μάθηση και στην ανάπτυξη μιας θετικής στάσης απέναντι στην ιστορία. Η αξιολόγηση του προγράμματος μέσω φύλλων εργασίας και ερωτηματολογίων θα παρείχε πολύτιμα στοιχεία για τη συνεχή βελτίωσή του.

Οι Σταθμοί της Ιστορικής Διαδρομής: Ένα Πανοραμικό Ταξίδι στον Χρόνο

Η περιπατητική διαδρομή περιλάμβανε τους εξής σταθμούς, καθένας από τους οποίους αφηγήθηκε μια ξεχωριστή πτυχή της ιστορίας των Γιαννιτσών:

  • Μαυσωλείο Γαζή Εβρενός: Το σημείο εκκίνησης της περιήγησης, συνδεδεμένο με τον ιδρυτή της πόλης. Οι μαθητές γνώρισαν το τοπίο του 14ου αιώνα και το ιστορικό πλαίσιο της ίδρυσης της πόλης, ενώ παράλληλα περιέγραψαν το μνημείο και τις ιστορικές του φάσεις.
  • Πύργος Ρολογιού: Ένα εμβληματικό κτήριο όπου οι μαθητές παρατήρησαν την αρχιτεκτονική και την κτητορική επιγραφή. Έγινε αναφορά στο οθωμανικό σύστημα μέτρησης του χρόνου και η σύγκρισή του με το σύγχρονο. (Η περιήγηση έγινε εξωτερικά).
  • Τουρμπές: Οι μαθητές εισήλθαν στον περιβάλλοντα χώρο και επισκέφθηκαν το ισόγειο, όπου περιγράφηκε η αρχιτεκτονική και η αρχική χρήση του κτηρίου.
  • Ναός Αγίου Γεωργίου: Στον περιβάλλοντα χώρο του σύγχρονου ναού, οι μαθητές γνώρισαν τις τρεις ιστορικές φάσεις του και τη σύνδεσή του με την εγκατάσταση των προσφύγων στην περιοχή. (Η περιήγηση έγινε εξωτερικά).
  • Προτομή Κωνσταντίνου Α΄: Μέσα από την προτομή, οι μαθητές απέκτησαν γνώσεις για την καθοριστική Μάχη των Γιαννιτσών και τη σημασία των Βαλκανικών Αγώνων. Περιγράφηκε η προτομή, διαβάστηκε η επιγραφή και έγινε αναφορά στην απελευθέρωση της πόλης.
  • Οικία Εμίν Μπέη: Στον εξωτερικό χώρο του ιστορικού αυτού κτηρίου, οι μαθητές γνώρισαν την αρχιτεκτονική του και την αρχική του χρήση. Δόθηκε έμφαση στην ύστερη οθωμανική περίοδο και στη μεταγενέστερη χρήση του ως νοσοκομείο. (Η επίσκεψη έγινε εξωτερικά).
  • Στρατιωτικό Μουσείο Γιαννιτσών: Η περιήγηση ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη στο μουσείο, όπου μέσα από τα πλούσια εκθέματα οι μαθητές εμβάθυναν στην κατανόηση του Μακεδονικού Αγώνα και της Μάχης των Γιαννιτσών, συνδέοντας τα ιστορικά γεγονότα με τα μνημεία που επισκέφθηκαν.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Περιδιαβαίνω την πόλη, μαθαίνω την ιστορία της» αποτέλεσε μια σημαντική πρωτοβουλία του Δήμου Πέλλας για την ουσιαστική σύνδεση των νέων γενεών με την ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου τους. Μέσα από αυτή τη βιωματική εμπειρία, οι μαθητές δεν έγιναν απλοί θεατές της ιστορίας, αλλά ενεργοί συμμετέχοντες στην ανακάλυψη και την κατανόησή της.

Συνεργασία με το Πρότυπο Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ) Κρύας Βρύσης Πέλλας

Το Σχολείο μας  συνεργάστηκε επιτυχώς με το Πρότυπο Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ) Κρύας Βρύσης Πέλλας σε μια σειρά εποικοδομητικών δράσεων. Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της σύνδεσης της θεωρητικής γνώσης με την πρακτική εφαρμογή και της εξοικείωσης των μαθητών με τις σύγχρονες τεχνολογίες, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη αντιπροσωπείας μαθητών του σχολείου μας στις εγκαταστάσεις του ΕΠΑΛ Κρύας Βρύσης. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, οι καθηγητές του τομέα Πληροφορικής του ΕΠΑΛ παρουσίασαν διεξοδικά τις αρχές λειτουργίας και τις δυνατότητες των τρισδιάστατων εκτυπωτών, προσφέροντας στους μαθητές μας μια πρώιμη αλλά ουσιαστική εισαγωγή στην τεχνολογία της τρισδιάστατης εκτύπωσης. Η διάδραση αυτή συνέβαλε στην κατανόηση της σύνθετης τεχνολογίας με τρόπο προσιτό και ενθαρρυντικό.

Επιπλέον, συμμετείχαμε από κοινού με το ΕΠΑΛ Κρύας Βρύσης στην έκθεση ρομποτικής και τεχνολογίας που φιλοξενήθηκε στο Πνευματικό Κέντρο της Κρύας Βρύσης. Οι μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του σχολείου μας παρουσίασαν πρωτότυπα έργα ρομποτικής που ανέπτυξαν, επιδεικνύοντας τις δεξιότητές τους στην δημιουργική αξιοποίηση της τεχνολογίας. Η συμμετοχή στην έκθεση αποτέλεσε μια εξαιρετική ευκαιρία για τους μαθητές να εκθέσουν τις δημιουργίες τους, να αλληλεπιδράσουν με την κοινότητα και να ενισχύσουν το ενδιαφέρον τους για τους τομείς της επιστήμης, της τεχνολογίας, της μηχανικής, της τέχνης και των μαθηματικών (STEΑM).

Εκφράζουμε  τις θερμές μας ευχαριστίες προς τη Διευθύντρια του ΕΠΑΛ Κρύας Βρύσης, κ. Παπαδοπούλου Λεμονιά, για την καθοριστική συμβολή της και την άριστη συνεργασία, η οποία κατέστησε δυνατές τις παραπάνω δράσεις. Η προθυμία και η υποστήριξή της ήταν ουσιαστικής σημασίας για την επιτυχή υλοποίηση των κοινών εκπαιδευτικών στόχων.

Η συνεργασία αυτή αποτελεί ένα θετικό παράδειγμα συνέργειας μεταξύ διαφορετικών βαθμίδων της εκπαίδευσης και αναδεικνύει τη σημασία της διασύνδεσης της σχολικής κοινότητας με την τοπική κοινωνία για την προώθηση της καινοτομίας και της τεχνολογικής παιδείας. Το σχολείο μας δεσμεύεται να συνεχίσει τις προσπάθειες για την ανάπτυξη παρόμοιων πρωτοβουλιών, με στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών του.

Δημιουργία Σχολικής Βιβλιοθήκης

Ένα σύγχρονο περιβάλλον μάθησης και έμπνευσης για τους μαθητές μας

Η δημιουργία της σχολικής βιβλιοθήκης αποτελεί μια σημαντική εκπαιδευτική παρέμβαση, σχεδιασμένη με στόχο την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, την ενίσχυση της δημιουργικής σκέψης και τη γενικότερη πνευματική ανάπτυξη των μαθητών. Εντάσσεται στο πλαίσιο της προσπάθειας του σχολείου να προσφέρει ένα μαθησιακό περιβάλλον υψηλής ποιότητας, που ενθαρρύνει την αυτενέργεια, την κριτική ικανότητα και την αγάπη για τη γνώση.

Κατά την πορεία υλοποίησης, προέκυψαν προκλήσεις που σχετίζονταν κυρίως με την έλλειψη κατάλληλου χώρου και επαρκούς υλικοτεχνικής υποδομής. Ο διαθέσιμος εξοπλισμός ήταν περιορισμένος, ενώ η βιβλιογραφική συλλογή κρίθηκε αρχικά ανεπαρκής τόσο σε όγκο όσο και σε ποικιλία. Παράλληλα, διαπιστώθηκε η ανάγκη για καθοδήγηση και οργάνωση ως προς τη λειτουργία και τη διαχείριση μιας σχολικής βιβλιοθήκης.

Απαντώντας σε αυτές τις προκλήσεις, το σχολείο προχώρησε στην αξιοποίηση υφιστάμενου χώρου, ο οποίος διαμορφώθηκε εκ νέου ώστε να είναι ευχάριστος, φιλόξενος και λειτουργικός για τους μαθητές όλων των ηλικιών. Πραγματοποιήθηκε συστηματική καταγραφή του διαθέσιμου υλικού και ξεκίνησε οργανωμένη προσπάθεια εμπλουτισμού της βιβλιοθήκης, με τη συνδρομή φορέων που δραστηριοποιούνται στον τομέα των βιβλιοθηκών και της διάδοσης του βιβλίου.

Η υλοποίηση αυτής της πρωτοβουλίας δεν θα ήταν εφικτή χωρίς την αμέριστη υποστήριξη και τη πολύτιμη βοήθεια των εκπαιδευτικών, των γονέων και των μαθητών μας. Η συμβολή τους υπήρξε καθοριστική σε κάθε βήμα αυτής της προσπάθειας. Ευχαριστούμε θερμά όλους όσοι προσέφεραν τον πολύτιμο χρόνο τους, τα υλικά τους και τις ιδέες τους, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός χώρου που πλέον αποτελεί σημείο αναφοράς για την κοινότητά μας και ενισχύει τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα στο σχολείο μας. Η στήριξή τους έκανε αυτό το όνειρο πραγματικότητα και τους ευγνωμονούμε για την αφοσίωση και την ενθουσιώδη συμμετοχή τους.

Ενδεικτικές Δράσεις Φιλαναγνωσίας

Η δημιουργία της βιβλιοθήκης συνοδεύτηκε από πλήθος παιδαγωγικών και δημιουργικών δράσεων, που ενίσχυσαν τη λειτουργική ένταξή της στην καθημερινότητα του σχολείου. Ενδεικτικά αναφέρονται:

  • Ώρα ανάγνωσης στην τάξη, με επιλογή βιβλίων από τους ίδιους τους μαθητές.
  • Διαθεματικά προγράμματα, που συνέδεσαν τη λογοτεχνία με τις τέχνες, τη μουσική και την περιβαλλοντική εκπαίδευση.
  • Δημιουργία μαθητικής λέσχης ανάγνωσης, με συζητήσεις γύρω από επιλεγμένα λογοτεχνικά έργα.
  • Συγγραφή και εικονογράφηση παραμυθιών από μαθητές μικρών τάξεων.
  • Προσκλήσεις σε συγγραφέων, με στόχο τη γνωριμία των παιδιών με τον κόσμο του βιβλίου.
  • Εργαστήρια δημιουργικής γραφής, τα οποία πραγματοποιήθηκαν στο χώρο της βιβλιοθήκης.
  • Ημέρες “ανταλλαγής βιβλίου”, με συμμετοχή όλων των τάξεων, ενισχύοντας την κυκλοφορία και το μοίρασμα αναγνωστικών εμπειριών.

Ευχαριστίες

Ιδιαίτερες ευχαριστίες απευθύνονται στον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, στη Σχολική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και στους υπόλοιπους χορηγούς που στήριξαν την προσπάθεια παρέχοντας υλικά και πόρους για την ανακαίνιση του χώρου. Η εταιρεία isomat προσέφερε ευγενικά τα χρώματα για τη βαφή των χώρων στέγασης της Σχολικής Βιβλιοθήκης, ενώ η Σχολική Επιτροπή φρόντισε για τη διάθεση εργατικού δυναμικού, συμβάλλοντας καθοριστικά στην ολική ανακαίνιση και αναδιαμόρφωση του χώρου της βιβλιοθήκης. Με τη συνεργασία αυτών των φορέων, καταφέραμε να δημιουργήσουμε έναν ανανεωμένο και λειτουργικό χώρο, που θα εξυπηρετεί και θα εμπνέει τις επόμενες γενιές μαθητών.

Συνεχίζουμε ….

Η λειτουργία της βιβλιοθήκης δεν σταματά στη δημιουργία της. Προσβλέπουμε σε συνεχή εμπλουτισμό της συλλογής και σε νέες δράσεις φιλαναγνωσίας, που θα την καταστήσουν ακόμα πιο ενεργή και ελκυστική για τους μαθητές. Προτρέπουμε τους γονείς και όλους τους φίλους του σχολείου να συνεχίσουν να συμμετέχουν ενεργά, είτε προσφέροντας βιβλία, είτε προτείνοντας δράσεις, ώστε η βιβλιοθήκη μας να παραμείνει ένας ζωντανός χώρος πολιτισμού, γνώσης και δημιουργίας.

Σχετικά Άρθρα:

Εκπαιδευτική επίσκεψη μαθητών της ΣΤ’ τάξης στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος

Επίσκεψη στη Δημόσια Βιβλιοθήκη Βέροιας

Επίσκεψη συγγραφέα στο σχολείο

Οι μαθητές της Α΄ τάξης ακούν παραμύθια

Ευχαριστήρια

“Ο κόσμος που ζω, ο κόσμος που ονειρεύομαι”

Η Εικαστική Έκφραση ως Καθρέφτης και Δημιουργός της Παιδικής Αντίληψης: Μια Ανάλυση της Ομαδικής Έκθεσης Μαθητών Β. Ελλάδος

Η πρόσφατη ομαδική έκθεση εικαστικών έργων μαθητών της Βόρειας Ελλάδας, με θέμα “Ο κόσμος που ζω, ο κόσμος που ονειρεύομαι”, που φιλοξενείται στο Εικαστικό Κέντρο Ήλιος Art του Δήμου Νεάπολης Συκεών, αποτελεί ένα αξιόλογο παράδειγμα της δύναμης της καλλιτεχνικής δημιουργίας στην παιδική ηλικία. Η έκθεση, στην οποία συμμετέχουν μαθητές από τέσσερα διαφορετικά σχολεία υπό την καθοδήγηση της εικαστικού κ. Καίτης Λιαλιαμπίδου, προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία να εξετάσουμε τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά αντιλαμβάνονται και ερμηνεύουν τον κόσμο γύρω τους, καθώς και τις προσδοκίες και τις φαντασιώσεις τους για το μέλλον.

Θεωρητικό Πλαίσιο: Η ενασχόληση με τις εικαστικές τέχνες έχει αναγνωριστεί ευρέως ως ένα σημαντικό εργαλείο για την ανάπτυξη ποικίλων γνωστικών, συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων στα παιδιά. Μέσω της ζωγραφικής, της γλυπτικής και άλλων μορφών καλλιτεχνικής έκφρασης, τα παιδιά μπορούν να:

  • Αναπτύξουν την οπτική τους αντίληψη και την ικανότητα παρατήρησης: Η διαδικασία της μεταφοράς ενός τρισδιάστατου αντικειμένου ή μιας αφηρημένης ιδέας σε ένα δισδιάστατο έργο τέχνης απαιτεί αυξημένη προσοχή στη λεπτομέρεια και την κατανόηση των χωρικών σχέσεων.
  • Ενισχύσουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους: Η τέχνη παρέχει ένα ασφαλές πλαίσιο για πειραματισμό και έκφραση πρωτότυπων ιδεών, ενθαρρύνοντας τη δημιουργική σκέψη και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων.
  • Επεξεργαστούν και να εκφράσουν συναισθήματα: Τα έργα τέχνης μπορούν να λειτουργήσουν ως ένα κανάλι για την έκφραση σύνθετων ή δύσκολων συναισθημάτων, προσφέροντας στα παιδιά έναν τρόπο να επικοινωνήσουν τις εσωτερικές τους εμπειρίες.
  • Αναπτύξουν την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμησή τους: Η ολοκλήρωση ενός καλλιτεχνικού έργου και η αναγνώριση του από τους άλλους μπορεί να ενισχύσει την αίσθηση της ικανότητας και της αξίας του παιδιού.
  • Κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν τον κόσμο γύρω τους: Το θέμα της έκθεσης, “Ο κόσμος που ζω, ο κόσμος που ονειρεύομαι”, προσκαλεί τα παιδιά να αναστοχαστούν σχετικά με το περιβάλλον τους, τις κοινωνικές τους σχέσεις και τις προσδοκίες τους για το μέλλον, μεταφέροντας τις σκέψεις και τις αντιλήψεις τους στα έργα τους.

Ανάλυση του Θέματος: Το διττό θέμα της έκθεσης, “Ο κόσμος που ζω, ο κόσμος που ονειρεύομαι”, είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον από ψυχολογική και κοινωνιολογική σκοπιά. Η αναπαράσταση του “κόσμου που ζω” επιτρέπει στα παιδιά να καταγράψουν και να ερμηνεύσουν την πραγματικότητα όπως την αντιλαμβάνονται, αποκαλύπτοντας τις αξίες, τις ανησυχίες και τις σχέσεις που είναι σημαντικές για αυτά. Αντίστοιχα, η έκφραση του “κόσμου που ονειρεύομαι” προσφέρει μια ματιά στις ελπίδες, τις φιλοδοξίες και τις ουτοπικές φαντασιώσεις των παιδιών, δίνοντας μας πληροφορίες για τις επιθυμίες τους για το μέλλον και την κοινωνία.

Σημασία της Ομαδικής Έκθεσης: Η ομαδική φύση της έκθεσης ενισχύει περαιτέρω τη σημασία της. Η δυνατότητα να εκθέσουν τα έργα τους δίπλα σε αυτά των συμμαθητών τους, δημιουργεί ένα αίσθημα κοινότητας και αλληλεγγύης. Επιπλέον, η έκθεση προσφέρει μια πλατφόρμα για διάλογο και αλληλεπίδραση μεταξύ των παιδιών, των εκπαιδευτικών και του ευρύτερου κοινού, προάγοντας την εκτίμηση της τέχνης και την αναγνώριση της παιδικής δημιουργικότητας.

Συμπεράσματα: Η Υπέροχη Ομαδική Έκθεση των μαθητών Βόρειας Ελλάδας αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για να κατανοήσουμε βαθύτερα τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά αντιλαμβάνονται και αλληλεπιδρούν με τον κόσμο. Μέσα από τα έργα τους, τα παιδιά δεν απλώς αναπαριστούν την πραγματικότητα, αλλά την ερμηνεύουν, την αμφισβητούν και οραματίζονται νέες δυνατότητες. Η έκθεση αναδεικνύει τον κρίσιμο ρόλο της εικαστικής εκπαίδευσης στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών και την ανάγκη για την παροχή ευκαιριών για δημιουργική έκφραση και αναγνώριση. Η παρουσία και η καθοδήγηση της εικαστικού κ.  Καίτης Λιαλιαμπίδου σε αυτή την προσπάθεια είναι αξιέπαινη και υπογραμμίζει τη σημασία του ρόλου του εκπαιδευτικού στην καλλιέργεια της καλλιτεχνικής ευαισθησίας και της δημιουργικότητας των νέων.